Overlast motoren in Nederland |
2020-11-04 |
De
gemeente Steenwijkerland heeft veel klachten van
bewoners over recreatief verkeer in het buurtschap
Nederland ontvangen. De klachten gingen over
toertochten door het buurtschap Nederland, te hoge
snelheden van het verkeer, geluidsoverlast en het
gedrag van met name motorrijders.
Naar aanleiding van deze klachten heeft de
gemeente hebben verkeerstellingen gedaan in het buurtschap in de
periode 10 t/m 27 april 2020. Deze tellingen zijn geanalyseerd, met
als doel om de weggebruikers aan te manen hun snelheid te
verminderen en rekening te houden met bewoners. Opvallend is dat
bleek dat bijna 78% van het verkeer door het buurtschap Nederland te
hard reed.
Gesprek
bewoners Nederland Na evaluatie van het onderzoek
in april 2020 heeft in september een gesprek plaatsgevonden tussen
de gemeente Steenwijkerland, de wijkagent (dhr. v.d. Heijden) en de
bewoners van het buurtschap Nederland. Het doel van het gesprek
was om een oplossing proberen te vinden waarbij de weggebruikers
aangemaand kunnen worden hun snelheid te verminderen en meer
rekening gehouden kan worden met bewoners.
Resultaten onderzoek snelheid
- 78% reed harder dan 30 km/uur - Maatgevende snelheid bij beide
telpunten was ca 50 km/uur - Maatgevende snelheid motoren was
gemiddeld 8 a 9 km/uur hoger - Hoogste snelheden werden in de
middag bereikt
Oorzaak
volgens onderzoek - De Veldhuisweg en de Rietweg
hebbe een maximaal 30 km zone, formeel is er geen 'Binnen bebouwde
kom' zone. Eind jaren 90 is daarom de weg als 'Grijze weg' sober
ingericht. - Bij deze 'Grijze weg' is het ontwerp en het gebruik
echter niet in overeenstemming. - De inrichting van de weg binnen
en buiten de kom vanhet buurtschap verschilt nauwelijks. De snelheid
60 km is ook denkbaar (95% rijdt langzamer dan 60 km/uur) -
Vroeger was er 80 km toegstaan, nu is het dus een 30 km zone.
Handhaving snelheid,
gevaarlijk gedrag, geluid De heer v.d. Heide van
politie ligte tijdens het gesprek toe wat de politie momenteel doet
om de overlast van motoren te voorkomen en wat hun voornemen is. Er
is onderscheid tussen de lokale politie en het aparte
verkeershandhavingsteam (VHT) dat in de regio actief is. Er
wordt bekeken of vanaf komend voorjaar (2021) het VHT meer ingezet
kan worden om de overlast te beperken die motoren veroorzaken in het
buurtschap Nederland, maar ook in Blankenham en op andere wegen in
de omgeving. Naast handhaving op snelheid en gevaarlijk weggedrag is
het VHT ook in bezit van apparatuur om motoren te controleren of ze
wel aan de wettelijke normen voor geluid voldoen.
Proef gemeente Vijfheerenlanden
De heer Boekhout van de gemeente Steenwijkerland gaf aan dat in de
gemeente Vijfheerenlanden de zelfde problematiek speelt als hier.
Binnenkort start een pilot in Vijfheerenlanden om wat aan deze
overlast te doen. De pilot houdt in dat met alle partijen een bord
wordt ontworpen die een beroep doet op de motorrijders, zoals
bijvoorbeeld: 'Let op hier wordt gewoond, matig uw snelheid, gedraag
u'. Deze pilot start eind augustus/begin september 2020. In
afwachting van het resultaat van deze pilot wordt met eventuele
aanpassingen bekeken of zo'n bord ook een meerwaarde heeft voor het
buurtschap Nederland. Er zal dan in het voorjaar van 2021 een proef
worden opgezet die vergelijkbaar moet zijn met die in de gemeente
Vijfheerenlanden. De heer Jan Bezemer uit Nederland
vertegenwoordigt het buurtschap Nederland en treedt ook op als
contactpersoon van de gemeente Steenwijkerland m.b.t. deze pilot.
Bron: gemeente Steenwijkerland en Jan Bezemer
Voor analyse verkeerstellingen Nederland 10-04 t/m 27-04-2020, klik
hier Voor verslag 16-09-2020, klik
hier
|
|